menu
utrechtsch studenten concert
usconcert
← Terug

Hilversum

Datum

19 juni, 2020

Aanvangsttijd

20:15

Locatie

Muziekcentrum van de Omroep, Hilversum

Door onzekerheden in deze tijd met het coronavirus is het nog onduidelijk of en hoe dit concert door zal gaan. Wij houden u via de site en social media op de hoogte.

Programma:
Stravinsky – Symphonies d’instruments à vents
Respighi – Belkis, Regina di Saba
Barber – Adagio for Strings
Atterberg – Symfonie nr. 3: Vastküstbilder

Symphonies d’Instruments a Vents werd geschreven in 1920, in de periode dat Stravinsky het neoclassicisme begon te ontdekken. Het is een eendelig werk voor hout- en koperblazers. Het werd geschreven als in memoriam voor Debussy. Het woord ‘symphonies’ slaat niet op de ‘symfonie’, het orkestwerk in vier delen zoals zich dat zich in de loop van de 19e eeuw had ontwikkeld, maar op de Griekse betekenis van het woord: samenklanken. Het werk bestaat uit drie segmenten die zonder onderbreking op elkaar volgen. Hoewel de première met enige hoon werd ontvangen, kreeg het stuk later toch een zekere populariteit.

Belkis Regina di Saba gaat over de reis van de Bijbelse koningin Belkis naar Jeruzalem. Koning Salomon droomde dat zij van hem houdt en stuurt haar een uitnodiging. Eenmaal in Jeruzalem aangekomen, trouwt Belkis met Salomon. Respighi schreef het werk als een enorm ballet, waar hij later een vierdelige orkestsuite uit destilleerde. Het eerste deel gaat over de droom van Salomon. In het volgende deel is het feest na de aankomst van Belkis in volle gang en dansen krijgers en atleten een wilde oorlogsdans. Het derde deel is een portret van Belkis. Zij danst een erotische dans in de maneschijn, in de hangende tuinen van Kitor. De finale is de uiteindelijke bruiloft van Belkis en Salomon: een enorm spectacel van orkestrale klanken. Als hoogtepunt stijgen de tronen van koning en koningin boven alles uit. Opvallend is het gebruik van allerlei oriëntaalse elementen zoals exotische slagwerkinstrumenten, Hebreeuwse motieven en oosterse ritmes.

Het Adagio for Strings (1936) is een bewerking van het adagio uit Barbers eerste strijkkwartet, dat hij in hetzelfde jaar schreef. Hij maakte het arrangement op verzoek van de beroemde dirigent Arturo Toscanini. Die stuurde het zonder enig commentaar terug. Niet omdat hij het niet mooi vond, maar omdat hij de muziek onmiddellijk had gememoriseerd. Pas bij de generale repetitie voor de première pakte hij de partituur er weer eens bij. “Semplice e bella” luidde zijn oordeel: eenvoudig en prachtig. Het werk begint met een eenvoudige, stapsgewijs stijgende melodie. De ongebruikelijke toonsoort, bes-klein, zorgt voor een enigszins pathetisch timbre. Langzaam stijgt de spanning en neemt de muziek in intensiteit toe, totdat het een aantal climaxen kort achter elkaar bereikt. Tot slot wordt de beginmelodie nog een keer herhaald en dooft de muziek langzaam uit.

‘Västkustbilder’ is de titel van Atterbergs derde symfonie: Westkustbeelden. Het stuk werd geschreven tijdens de Eerste Wereldoorlog. De symfonie heeft een opmerkelijke structuur van drie delen: twee langzame als hoekdelen en een snel deel als intermezzo. Het eerste deel werd geïnspireerd door de lange zomer van 1914, het tweede deel beeldt een woeste storm uit, het laatste deel is, net als het eerste deel een zomers landschap: een zonsondergang door een zwoele lucht. Atterberg schreef de drie delen aanvankelijk als drie aparte beelden, en voegde ze later samen als symfonie. De première was in Zweden geen groot succes, maar buiten Zweden werd het werk in de daarop volgende jaren ongeveer 42 keer uitgevoerd.